söndag 15 april 2012

lappar och lite snabbhistorik






Lappar är kul! Det känns som om man verkligen tar vara på det mesta... jag håller också precis på att skriva uppsats i ämnet ”didaktik och hållbar utveckling”, ska vara klart i juni och jag har mina elever i årskurs 3, design, som försöksobjekt ;). Jo, det är det jag skriver om (såklart) återbruk och inovativt nyskapande. 
Visste ni att man inte fick klippa i tyger som var vävda under antiken i Grekland och Rom? Vävarnas skrå sågs som en gudomlig kraft, som var absolut. Ett skapande givet ett fåtal, de som kunde väva vackra tyger hade liksom nästan gudomlig kraft! Därav de svepande plaggen så som toga, peplos och stola (oklippta och bara vikta och fästade med fibulor eller spännbucklor. 
Numer klipper nog de flesta liksom glatt i det mesta, himla tur att vi inte var födda under antiken ;). Täckena finns på signerat.se.
Ps. Det gulrosa är nog bloggat sedan tidigare men var så snyggt till de andra.

4 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Så fint det är.

Gunilla sa...

Intressant! Och lycka till med uppsatsen!

disa sa...

Vad roligt att få höra lite historia! Täckena är helt underbara och klänningarna under likaså. Jag blir så inspirerad till att sy då jag kikar på dina alster, önskar jag var lika duktig som du!! kramis

Jennie sa...

Åh vad intressant! Visst klipper vi nuförtiden, men håll med om att man har lite ångest inför det ibland om det är särskilt vackra tyger? Kommer din uppsats att publiceras någonstans så att man kan läsa den?

Och visst ja... super fina lapptäcken!! :)